27 April 2012

Setengah Hari di MSN



Minggu lepas opismate aku tanye nak join program kat MSN tak, pegi ngan die sekali? Aku pun tak tanye pape terus on je. Semalam si radha dah ingatkan kene turun kul 8.30am kat lobi. Pagi tadi aku dah siap pakai cantik2 datang opis sebab nak pegi program ni sekali opismate aku sms bagitau die MC plak. Aku cam rase dah spoil je..ingat takmo pegi la lagipun unit aku takde orang. So bile si radha dah membebel kat aku, cakap tak boleh kensel, aku pun tarik si amy join aku..maka bermula la our journey ke MSN. Opss terlupa pulak aku, bagi yang tak tau, MSN tu singkatan dari Majlis Sukan Negara. Ala tempat atlet2 la kat Bukit Jalil tu. Program anjuran Puspanita opis aku.
salah seorang pakar diet atlet

Sampai MSN kul 9 lebih terus register and masuk ke Audi. Taklimat disampaikan oleh En.Suhardi Alias. Beliau ni boleh dikira pakar diet bagi atlet2 kat Malaysia tau. Tadi ade atlet renang, aku pun tak tau ape ke namenye..yang aku kenal Pandalela jela..hehehe.En. Suhardi ni nampak cam bese2 je..tapi bile start die bercakap ade je die wat lawak. Start2 je dah kene isi borang Dietary recall. die nak tau ape kita makan dan kandungan kalori yang kite ambil...adoiii..ni yang aku malas ni..tak sanggup nak tengok dan peritnya menerima hakikat yang sebenarnya aku  hampir ke 'sedikit gemuk'..hahahah..

Meh sini aku tunjuk cara pengiraan BMI..

BMI : berat (kg) / tinggi x tinggi (m)

contoh : 50/ 1.55m x 1.55m = 20.81

Bile korang dah dapat BMI korang meh aku tunjuk pulak kategorinye...
kurang dari 15 - KEBULURAN
15-18.5 - kurang berat
18.5 - 25 - normal
25 - 30 - berat berlebihan
lebih 30 - OBES

dan untuk mengira berape kalori yang patut badan kita ambil setiap hari pulak matematiknye camni..

berat x umor =

contoh : 50kg  x 29thn = 1450kcal

dah buat kire2 tadi agak2nya korang kat area mane? hahaha..jangan nak sengeh2 plak..dah2 g amik kasut joging, arini dah boleh bakar lemak tepu dalam badan tuh..hehehe. Abis taklimat ni kitorang masuk kitchen tempat chef2 ni sediakan makanan tuk atlet bermula dari biskut, bekpes dan appetizer.


chef asean
Untuk bekpes..ni aku bagi resepi dari oat tuk kurangkan kolestrol . Kalau kita makan macam tu je, rase tak tertelankan? ni aku bagi resepi yang best..Muesli

Bahan2:
air susu (low fat, beli yang dalam kotak pun boleh, mcm HL, marigold)
oat (ikut banyak mane korang nak)

item sampingan:
strawberi, kiwi, pisang, madu, kismis, badam, apple (buah2an potong kecik2)

Cara2:
masak susu sampai mendidih, padamkan api. masukkan oat, kacau dan biarkan sejuk.
bile nak makan campur sikit madu dan letak la buah @ kacang2 tuh.

ready tuk ngap..
pasni takmo dah nasi lemak pepagi ea..jom sama2 kita sihat macam atlet..aauummmmm..

*untuk sape2 nak diet, boleh makan mihun seberapa byk yang korang nak sebab mihun paling rendah kalori tak kisah la goreng ke rebus ke hape..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan