5 September 2013

Rendang Ayam Merah



Nampak sedap tak? ke nampak pedas? hahaha..memang pedas pun..aku taruk cili kering pastu blander 2 ulas cili api..en.suami makan sikit je..pedas..tak tahan katenye..kecik ati aku tau..huhu..Rendang ni 1st tau aku buat. resepi aku cari kat pakcil gugel. Sebenarnya aku masak ni untuk jamuan raya opis ari ni. Makanan potluck..dan aku dengan relahati nak buat rendang. Memandangkan 2 orang kene bawak rendang aku pikir aku nak buat rendang lain sikit dari yang biasa aku masak. Rendang ni pun tak guna cili api, die guna cili kering..en.suami kate sedap..tapi pedas..nasib la kan..hahaha..okey bagi sesape yang nak try resepi kat bawah ni.

1 ekor ayam..potong 16 boleh..18 pun boleh
Ciling kering..ikut suka..nak pedas letak banyak*
kunyit hidup 2 ulas*
lengkuas 1 inci*
serai 3 batang*
halia 1 inci*
bawang merah 4 ulas*
bawang putih 4 ulas*
bawang besar 1 labu*
daun kunyit 1 helai
daun limau purut 3 helai
kerisik 
santan
asam gelugor..asam jawa pun boleh

Okey..bahan-bahan yang bertanda * kisar sampai hancur..lepas tu panaskan sikit minyak masak..bila minyak panas, tumis bahan-bahan bertanda * sampai wangi..kemudian masuk kan ayam..gaul balik kan..pastu masuk santan..koyak2 kan daun limau purut..masuk kan asam gelugor..rasakan dengan garam. Bila kuah dah kering dan masak air..masuk kan kerisik..gaul kemudian hiris daun kunyit..tabur dalam rendang..gaul bagi rata..tadaaaa..dah siap sesuai dimakan dengan nasi, lemang, nasi impit dan roti..selamat mencuba!!







Tiada ulasan:

Catat Ulasan