15 Ogos 2013

Doorgift Majlis Nikah

Adoii..nak dekat 2 bulan baru la nak cerita pasal majlis nikah ek? Aku pun tak tau la kenapa lepas kenduri ari tu aku jadi malas sangat nak menaip..ni pun alhamdulillah..keboringan tahap cipan mendorong aku untuk terus berkarya..hehehe..

Okey ni nak cerita pasal doorgift yang aku buat sendiri. Idea ni datang masa aku berblog walking..so setelah berfikir dan minta pendapat tunang mase tu..die pun cakap okey..maka misi mencari bahan pun bermula la.. Untuk pengetahuan korang aku buat majlis nikah ni tetamu dalam bajet 200 je..mula ingat tak nak bagi pape..tapi aku rase cam tak sedap plak kan..bukan la niat nak megah ngan orang tapi yela sekurang2nya aku bagi doorgift tu sebagai menghargai diorang datang meraikan majlis aku..camtu la lebih kurang..disebabkan juga bajet kitorang pun tak berapa nak ada..jadinya penggunaan paper bag readymade tu awal2 dah reject..dah la mahal pastu orang buang2 camtu je..huhu..

Doorgift ni aku guna brown paper bag, doily paper, kertas A4 kaler, gam, riben dan penebuk lubang. Brown paper ngan doily paper ni mudah dapat kat kedai jual barang-barang bakery...kertas A4 kaler dan gam aku beli kat kedai alat tulis..riben je aku beli kat Nilai 3.Ni kos aku beli semua tu..

Brown Paper bag 1 peket (100 bag) aku beli 2 peket = rm4.20 x 2 = rm8.40
Doily paper 1 peket (250 pcs) = rm2.80
Kertas A4 Kaler 10pcs = rm8.60
Gam = rm0.50
Riben = rm10.00
TOTAL = RM30.30 


Manakala untuk isi dalam aku letak kerepek yang aku dah packing kecik2 dan cawan smile rm0.70 pc, aku beli 200pcs kat Nilai 3..

Ni la antara gambar doorgift aku masa dalam proses

ni masa proses tampal menampal dah settle


bile dah siap bukak  paper bag tu bagi die berdiri cantik


nila kerepek yang aku dah repacking balik


ni cawan smile aku beli kat Nilai 3
Paper bag tu dan proses tampal menampal aku buat sorang kat rumah..bile balik kenduri tu baru la bawak balik kampung dan sib baik la mak ngan adik ipar aku tolong masukkan isi kat dalam dan ikat ngan riben..pfuhh..sakit pinggang wokk nak ngabiskan 200pcs..penat jangan cite la..hehe..nasib juga hantaran aku dah siapkan awal2 kat rumah..balik kampung just repair sikit2 je maklum la masuk dalam kete penyek2 bunga bakul aku..hehehe..nila rupe doorgift aku bile dah siap

riben tu terpulang la nak ikut tema atau nak main sebat je



abaikan jari yang berinai itu..huhu
Alhamdulillah..tetamu yang datang ngan sedara mara sume kate aku nye doorgift..lain dari yang lain..hehehe..yela orang bajet ciput cam aku ni kan kene la kreatif sikit..tapi terpulang kat masing2 la..kalau banyak duit..boleh la beli yang readymade..aku ni pikir bajet beli mahal2 tu leh buat belanja ke lain kan..lagipun aku nak buat majlis resepsi bulan oktober ni..pun nak sedia doorgift jugak..tu pun aku tengah dok pikir ni ape nak bagi..huhuhu




Tiada ulasan:

Catat Ulasan