22 Oktober 2013

Destinasi Cinta Part II

Perut pun dah kenyang, bil pun dah bayar so destinasi seterusnya jalan-jalan Bandar Hilir. Sebenarnya aku teringin nak naik river Cruise. So guna la gps ngan google map cari jalan kan..last2 sampai juga. Lokasi river cruise ni dekat dengan muzium kapal tu. Ada tempat parking berbayar kat situ, takde la jalan jauh sangat. Aku suka jalan malam ni sebab cantik sangat dengan lampu yang berwarna warni. Tiket bot tu seorang RM10 je. So masa nak beratur naik tu akan ada orang amik gambar..ala bese la kan..nanti bile ko turun dari bot tengok gambar tu dah siap. Terpulang la nak beli ke tak. Suami aku beli la kan RM45, kenangan katanye..masa ni kamera aku buat hal..time ni lah dia nak weak bagai..so nak bergambar, guna jelah hp suami..alkisahnya takde gambar nak tunjuk sebab ada kat suami..huhuhu

Okey..dibawa la meronda dengan bot tu  pusing keliling melaui Kg. Morten dan bangunan-bangunan yang cantik dengan lampu2. Kira ok la kan..nasib baik jalan hari malam, takde la panas..pastu cantik dengan lampu yang colourful. Tapi satu jelah kan..kalau naik cruise a.k.a bot ni, ko kene tahan la dengan simbahan air sungai yang agak busuk..uuweekk..Risau aku takut berjerawat muka balik nanti hahahaha.

Habis dah ronda-ronda ngan bot, kami naik beca pulak. Dia bawa round dari jeti cruise tu lalu Menara Taming Sari, Bukit Portugis dan patah balik lalu Dutch Square @ Christ Church dan terus ke jeti dengan bayaran RM25. Okey la kan tolong bangsa sendiri cari makan.

Nila beca yang kami naik. Seronok tau, beca dihias cantik di iringi muzik yang sengaja dipasang kuat...happening la. Tapi boleh je pun ko nak suruh abang beca tutup muzik tu atau ko nak suruh die berenti mana-mana nak bergambar. Habis ronda-ronda dan posing sana sini, aku ajak suami aku balik hotel.

So nextday, ahad tu kami bangun awal, nak sarapan malas nak keluar, makan jela jajan yang beli semalam. Tepat jam 12pm kami check out dari hotel terus menuju ke Umbai rumah kawan suami aku yang kawin tu. Jauh juga la dalam 23km. Dah sampai Umbai, tak jumpa pulak nama kampungnye..telefon pengantin, nasib baik la rombongan pengantin pun baru nak sampai, so kira kami join diorang la ni..pfuhh lega..perut pun dah lapar gile kan..rupenya punyalah jauh masuk ke dalam lagi dari jalan besar patut la takde dalam gps..huhu..( Sori gambar untuk cerita seterusnya dalam hp suami, so korang imagine sendiri la ye..)

Selesai makan, tengok pengantin jap, salam kaut, pastu balik..destinasi seterusnya Port Dickson. Tujuan utama aku nak gi PD ni nak jumpa bff aku yang dah lama tak jumpa. Biasanya tiap tahun dia datang raya rumah aku tapi tahun lepas ngan tahun ni dia tak datang sebab tahun lepas dia dalam pantang, tahun ni plak tak balik beraya suami kene kerja katenya. So kebetulan aku pegi Melaka ni aku singgah la PD jengok dia. Balik dari rumah bff aku ajak suami pegi pantai..ape kenama ntah pantai tu yang belakang Ancasa hotel tu. Ingat nak mandi la tapi tengok angin kuat pastu ombak besar, suami pun tak bagi..lain kali la jawabnya.

Kami sampai rumah dalam jam 7mlm. Takde la penat sangat, sebab santai2 je kan. Yang penting kami seronok habiskan masa bersama.