21 Oktober 2013

Destinasi Cinta Part I

Tajuk tak boleh blah kan? Meluat ek bace? takpela kalau ada yang meluat tapi sebenarnya nak cerita pasal jalan-jalan kiranya ala-ala honeymoon gitu. Destinasi kali ni Melaka. Sebenarnya rancangan nak ke Melaka ni memang dah ada sejak kami menikah lagi, konon nak honeymoon la tapi masa tu dah dekat sangat nak berpuasa..jadinya suami cakap rehat kat rumah jelah menyambut 1 Ramadhan. So lepas kenduri resepsi awal bulan hari tu, suami cakap nak pergi Melaka lagipun kawan suami kawin minggu tu boleh la makan kenduri rumah dia.

Okey nak jadikan cerita kami gerak dari rumah dalam kul 10 pagi..awalll..tapi pergi kajang dulu. Suami nak tinted cermin kereta yang baru tukar tu. Okey..dah tinted nak basuh kete dulu..last2 gerak dari kajang jam 2 ptg. Ikut LEKAS highway keluar Senawang terus turun Plus highway. Mula nak terus ke Ayer Keroh je kan..tapi aku ajak suami singgah Alor Gajah makan cucur udang sambil mengimbau kenangan lama kat sana. Jalanraya time ni tak la sesak pun tapi banyak kereta la kan, maklum la orang dah mula balik kampung nak sambut raya aidiladha.

Okey lokasi cucur udang Alor Gajah ni di Medan Selera berhadapan Dataran Keris, dekat dengan Pejabat Daerah Alor Gajah tu. 


nilah Medan Selera tu tapi gerainye hujung sekali






Masa aku sampai tu orang memang dah ramai la..tapi cam bese kene beratur la kan. Cara nak order senang je ko cakap je ko nak makan berape orang..pandai la die buat. Macam aku order, makan untuk dua orang harga RM4.50...murah kan? Dan yang paling penting rasanya tetap sama macam 5 tahun lepas masa aku selalu lepak kat situ lepas balik keje..



Cucur udang ni dipotong2 campur ngan timun, tauhu, fishcake ke hape ntah, pastu telur, nugget dan kalau nak boleh tambah ayam goreng..harga die kira lain la kan.

Habis makan-makan, perjalanan diteruskan mencari hotel yang aku dah booking dua hari sebelum. Puas juga mencari hotel yang available weekend ni kan..itupun setelah puas mengodek sana-sini tengok2 harga..so aku pilih Regalo Hotel. Ni hotel baru dekat dengan Mahkota Parade dalam 5min je memandu. Harga 1 malam RM130..jadi lah. gambar hotel aku tak sempat nak ambil..bersih dan aku puas hati cuma sarapan tidak disediakan la. Ala standart bajet hotel kan..tapi kedai makan muslim kat sini payah la..kedai cina je yang banyak..tapi kalau nak beli barang2 lain 7e ada la. 

Lepas dah check in semua, kami rehat-rehat dulu sambil cari tempat makan malam. Nasib baik dah pakai hp canggih..boleh la cari guna internet kat hp je..terima kasih suami!!heeeeeeee..Cari punya cari last aku dapat Medan Ikan Bakar Muara Sg. Duyong, kira tak jauh dari hotel dalam 7km je tapi disebabkan ikut google map adoii..abis sume belakang, celah-celah kedai kitorang lalu..hari dah malam..nasib la kan tapi yakin dengan google map dan bantuan gps maka sampai la kami di destinasi.



Masuk je area tu makk oii..ramainye manusia..nak parking punyelah payah..kat dalam kawasan tu ada dua tempat makan. Yang mula2 tu memang ramai orang la..dan aku nak makan kat situ..sebab sebelum ni aku pernah makan kat situ ex-bos belanja. Tempat tu banyak pilihan seafood. That's why la ramai orang kan..tapi sebabkan susah nak parking suami masuk dalam sikit ada 1 lagi tempat makan tapi tak ramai orang. Suami ajak makan kat situ..aku ikut jela..tapi aku memang nak makan ketam..sekali nak order tengok yang ada, sotong, udang dan ikan siakap je. Patut la tak ramai orang tak banyak pilihan rupenya. Nak nangis rasa tau..huhuhu..tapi sebab sian kat suami, diam jelah. Demi nak menjaga hati aku, suami request jugak ketam kat owner..die kate tinggal sekor je lagi tapi tak berape elok. So dia masak je dulu, kalau tak elok jangan makan. Okey, yang lain2 udang masak butter, siakap masak 3 rasa dan sotong goreng tepung. Untuk makan kat sini dari segi tempat memang ok la..bersih, tapi pilihan tak banyak dan masakan tak berapa la untuk butter prawn tu. Harga dinner malam tu termasuk nasi lemak 2 dan air buah total RM56..murah siott!






(bersambung).....












Tiada ulasan:

Catat Ulasan